Hur deltar jag i budgivningar?

Börja med att registrera dig som kund hos oss (kunder från Håkan Ottosson AB behöver registrera sig på nytt), via knappen "Kundregistrering". Vi skickar därefter ett mail till dig med dina inloggningsuppgifter som du bekräftar genom att klicka på länken i mailet. Använd sedan dina inloggningsuppgifter för att logga in på hoabauktioner.se och delta i budgivningar.  

Kundregistrering


Att tänka på inför budgivning:

Registrering

Se till att du är registrerad och inloggad på auktionssidan innan auktionen startar. Utan konto kan du inte lägga bud. Behöver du registrera dig gör du det genom att klicka här.

Kontrollera skick före auktion

Vi erbjuder alltid våra spekulanter visning före auktion. Ta tillfället i akt och kontrollera skick, specifikationer och eventuella anmärkningar. Om du har frågor om ett objekt, kontakta säljaren i god tid innan utsatt auktion för att få dina funderingar besvarade. Tänk på att alla varor är begagnade och säljs i befintligt skick. Det är köparens ansvar att före auktionen genomföra en noggrann undersökning för att bedöma objektets skick. Säljaren är ensam ansvarig för alla uppgifter om objektet, samt för eventuella fel och brister.

Beskåda objekten vid visningstillfället

Om det finns möjlighet, besök den fysiska visningen av objekten för att själv se skick och detaljer. Datum och tid för visningar anges i auktionsinformationen under respektive objekt.

Sätt en maxgräns för ditt bud

Ha en tydlig budget i åtanke och håll dig till den. Budgivning kan gå snabbt, så det är bra att vara förberedd.

Automatiska bud

Använd gärna vår funktion för automatiska bud där du kan sätta ett maxbud, så budar systemet åt dig upp till din gräns.

Bud är bindande

Bud är bindande och kan inte ångras av köpare. Då bevakningspriset inte uppnås återgår heller inte bud vid auktionsslut.

Moms och avgifter

Glöm inte att ta hänsyn till att 25 % moms tillkommer på objektet om annat ej angivits. Tillkommer andra avgifter står detta på respektive objekt. Dessa specificeras i auktionsvillkoren.

Avhämtning och transport

Se till att du har en plan för avhämtning av de objekt du vinner. Transport och lastning av större maskiner kan kräva särskild utrustning eller bokning av frakt. Vi på HOAB Auktioner erbjuder för tillfället ingen logistiklösning där vi arrangerar avhämtning och transport.

Betalningsvillkor

Kontrollera vilka betalningsmetoder som accepteras och var noga med att följa betalningsfristerna för att undvika avgifter eller annullering av köpet.

Efter auktionen

När auktionen avslutas får du en bekräftelse på de objekt du vunnit. Läs instruktionerna noggrant för att säkerställa smidig avhämtning.

Reklamation

Köparen ska snarast reklamera eventuella dolda fel till säljaren, dock senast 8 dagar räknat från uthämtningsdagen.

Köparansvar

Säljaren är ansvarig för objektet fram till avslutad auktion. Ansvaret faller därefter över på köparen.

Frågor?

Har du några frågor eller funderingar? Tveka inte att kontakta oss – vi finns här för att hjälpa dig! Du hittar våra kontaktuppgifter här.

Auktionsvillkor


Mina sidor

När du loggat in på vår sida kan du under "Mina sidor" hitta följande:

Mitt konto

Under "Mitt konto" kan du ändra dina kontaktuppgifter.

Bud/köpt

Under "Bud/köpt" samlas de budgivningar du deltar i, även de objekt du har vunnit samlas här.

Favoriter

På varje objektsida finns en knapp "Spara som favorit", under denna meny hamnar alla dina favoriter.

Objekt jag säljer

Under "Objekt" samlas de objekt som du har till försäljning via våra auktioner.

Fakturor

Ha koll på dina fakturor under "Mina sidor". Vid köp tar det 0-2 dagar innan din faktura registreras. Tänk på att betala fakturan i god tid för att sedan kunna arrangera transport och avhämtning av dina köpta objekt.


Visning av objekten

Vår strävan är att våra auktioner alltid ska vara jordnära och ärliga, därför erbjuder vi visning av objekten på säljarens ort. Information gällande var och när visning sker framkommer alltid under respektive objekt. Vi anser nämligen det vara en rättighet att köpa något på webbauktion som man har fått se, röra vid och också fått en uppfattning av värde i verkligheten. Samtidigt som det enligt oss är det mest ärliga, rättvisa och personliga tillvägagångsättet för att skapa riktigt jordnära affärer. 


Budstege

Under budgivning följer buden en integrerad budstege med standardiserade intervall. Då ett maxbud är satt budar systemet så förmånligt som möjligt för din räkning upp till ditt maxbud. 

Bud | Intervall

0 - 500kr | 50kr 

500 - 4 000kr | 200kr

4 000 - 15 000kr | 500kr

15 000 - 40 000kr | 1 000kr

40 000 - 120 000 | 2 000kr

120 000 -> | 5 000kr


Avslutad budgivning

Betalning

Faktura skickas till vinnaren snarast efter avslutad auktion (0-2 dygn). Vänligen meddela direkt om något behöver ändras eller vid uppenbara fel till 0708-219888. Fakturan ska vara betald och pengarna ska finnas på angivet konto innan utlämning kan ske. 

Avhämtning 

Avhämtning sker på utsatt datum eller överenskommelse med säljaren. Det står angivet under respektive objekt hur avhämtning sker. HOAB Auktioner har inget eget lager, utan du hämtar varorna själv på plats hos säljaren. Fakturan som du fått på mail efter betalning skall medtages vid avhämtning. Köparen skall själv ombesörja hämtning, ev. nedmontering av objektet. Lasthjälp kan i vissa fall förekomma. Kontakta säljaren för mer information om avhämtning.